In 2024 gaan we de volgende activiteiten uitvoeren
Openbare verlichting
De openbare verlichting levert een belangrijke bijdrage aan de verkeers- en sociale veiligheid en speelt een grote rol bij de leefbaarheid en het veiligheidsgevoel onder de bewoners. We willen dat de openbare verlichting in onze stad minder energie gaat verbruiken en langer meegaat. Daarom vervangen we alle lampen in de openbare ruimte door led-verlichting. Mede door de RoadmapEnergie-gelden hebben we reeds 70% van onze verlichting vervangen door slimme LED verlichting.
Wat gaan we doen in 2024?
- Regulier onderhoud (inclusief schilderen) aan lichtmasten en armaturen.
- Oplossen van, naar verwachting, circa 250 lampstoringen.
- Vervangen van ongeveer 300 armaturen, wat ons zal brengen op een totaal van 75% aan LED verlichting.
Verhardingen
Zodra een inwoner zijn woning verlaat is hij afhankelijk van verharding om zich te verplaatsen en om mensen te ontmoeten. Voetpaden, fietspaden, rijbanen, parkeerplaatsen zijn onmisbaar voor de samenleving. Door het aanbod en de kwaliteit van bepaalde soorten verharding (bijvoorbeeld fietspaden) te vergroten, willen wij het gebruik van lopen en fietsen stimuleren ten opzichte van andere soorten van vervoer (bijvoorbeeld de auto).
Niet alle verharding van Maassluis zal in perfecte staat zijn. Momenteel is 48% goed, 39% redelijk en 13% onvoldoende. We streven er naar om het percentage "onvoldoende" niet verder te laten stijgen en geven de intensief gebruikte verharding voorrang ten opzichte van de weinig gebruikte verharding.
Wat gaan we doen in 2024?
- Preventief onderhoud aan de hoofdwegen.
- Uitvoeren van storingsonderhoud aan wegen en paden.
- Correctief onderhoud aan fietspaden, woonstraten, voetpaden etc.
De grotere projecten/werkzaamheden worden opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Buitenruimte 2024.
Dit zijn (onder voorbehoud) onder andere deze werkzaamheden:
- Versterken asfaltverharding op de kruising Westlandseweg/Lelylaan en delen van de Lelylaan zelf.
- Herinrichten delen van de wijk Vertobuurt in combinatie met Rainproof-maatregelen.
- Asfalteren van fietspad Mozartlaan (afhankelijk van verkrijgen subsidie MRDH).
- Versterken asfaltverharding van het laatste deel Albert Schweitzerdreef.
- Aanpassing van de Westlandseweg ter hoogte van de tweede ontsluiting Wilgenrijk.
- Diverse herinrichtingswerkzaamheden in Sluispolder-West.
- Overlagen asfaltverharding van het uitgaande deel Laan 40-45 vanaf de rotonde Vermeerlaan tot oprit snelweg.
Straatmeubilair
Straatmeubilair bestaat uit verkeer- en straatnaamborden, wegwijzers, paaltjes, banken, bushaltes etc. Straatmeubilair stuurt en faciliteert het gebruik van de openbare ruimte. Uit een inventarisatie van verkeersborden in 2021 bleek een grote achterstand in onderhoud, maar gelijktijdig ook een grote kans voor het verminderen van de hoeveelheid borden. In 2023 een start gemaakt met een inhaalslag, deze zal in 2024 voortgezet worden.
Wat gaan we doen in 2024?
- Afronden van de inhaalslag onderhoudsslag verkeersborden en gelijktijdig waar mogelijk saneren van verkeersborden.
- Onderzoek naar looproutes voor mensen die slecht ter been zijn, op de noodzaak/mogelijkheid tot het verbeteren van de verharding en het plaatsen van bankjes.
Kunstwerken (bruggen, tunnels en kademuren)
Het beheerplan kunstwerken is in 2021 vastgesteld. Hierin is het exploitatiebudget flink uitgebreid voor twee belangrijke zaken:
- Het tijdig uitvoeren van onderhoud/renovaties, zodat kunstwerken de geplande levensduur halen; zo wordt in 2024 een renovatie van de Koepaardbrug voorbereid.
- Het intensiveren van inspecties en onderzoek, teneinde de keuze tussen (en het moment van) levensduur verlengend onderhoud en renovatie, maar ook het moment van einde levensduur beter te kunnen onderbouwen. Zo zullen in 2024 alle kademuren op houten palen diepgaand geïnspecteerd worden.
Ad 2) In 2023 is de kademuur aan de oostkant van de binnenhaven intensief onderzocht en is van deze delen een "Digital-Twin" opgebouwd. De eerste 150 meter vanaf de Koepaardbrug (code M3) is nog in prima staat en kan naar verwachting nog zeker 25 jaar mee. Het andere deel (M2) is in slechte staat en heeft een restlevensduur van 0 jaar. Renovatie is met spoed nodig.
Brugbediening
Er is een college advies in voorbereiding over de evaluatie van de taak havens en markten. Bij deze evaluatie is geconstateerd dat er een optimalisatieslag voor de openingstijden van de bruggen en onderzoek naar de uitbesteding van de scheepvaartadministratie nodig is. In oktober 2023 neemt het college hier naar verwachting een besluit over. We verwachten daarbij een beperkte financiële ruimte vraag ten behoeve van deze optimalisatieslag en onderzoek naar uitbesteding scheepvaartadministratie voor 2024 en 2025. De beperkte ruimtevraag wordt, afhankelijk van besluitvorming, meegenomen in de eerste begrotingswijziging.
Verkeer en mobiliteit
We zetten in om de complete opgave voor Verkeer & Mobiliteit zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Deze opgave is aanzienlijk en wordt de komende jaren alleen maar omvangrijker en complexer. Dit vraagt om een heldere verdeling van taken. Een toedeling van taken die variëren van beleidsmatig, voorbereidend, operationeel, dienend en borgend van aard. In het team is nu capaciteit beschikbaar om in elke behoefte te voorzien en dit dient structureel te worden ingeregeld. Dat vraagt een structurele invulling van de formatie voor operationeel verkeerskundig medewerker. In 2024 zal eenmalig binnen de vaste formatie ruimte gemaakt worden voor deze invulling.
Voor 2024 staan de volgende stukken gepland:
- Oplevering uitwerking wegenstructuurplan.
- Deeluitwerkingen voor prioritaire knelpunten aan Laan 40-45, kruising Julianalaan en P.C. Hooftlaan en Havenplein.
- Fietsstructuurplan gekoppeld aan MFR (metropolitane fietsroute).
- Vormgeven duurzame mobiliteit in Maassluis.
- Actualiseren van onderzoeksgegevens voor parkeren en snelheid ten behoeve van verschillende ruimtelijke ontwikkelingen.