Top 10 grootste risico's
Belangrijkste risico's gemeente Maassluis
Om de risico's van de gemeente Maassluis in kaart te brengen, is een risicoprofiel opgesteld. Dit risicoprofiel is tot stand gekomen met behulp van een informatiesysteem waarmee risico's systematisch in kaart worden vastgelegd en beoordeeld.
In het onderstaande overzicht worden de tien risico's gepresenteerd die de grootste invloed hebben op de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Belangrijk is om te weten dat het risicoprofiel een momentopname is. Via de planning- en control documenten, waaronder bij de bestuursrapportage en jaarstukken, wordt gerapporteerd over de wijzigingen. Onder de tabel volgen nog de beheersmaatregelen.
Positie | Beleidsterrein / | Invloed | Positie t.o.v. | |
---|---|---|---|---|
2024 | project | Risico | Begr '23 | |
1 | Vastgoed | Pand Industrieweg vergt meer investeringen | 7,3% | - |
2 | Vastgoed | Het gemeentehuis vergt meer investeringen | 6,5% | - |
3 | Jeugdhulp | De kosten van jeugdhulp stijgen harder dan in de begroting is opgenomen | 5,4% | +4 |
4 | Algemene middelen | Niet ingevulde maatschappelijke opgaven | 3,6% | N |
5 | Bedrijfsvoering | Een meer dan begrote stijging van de kosten | 3,5% | N |
6 | ICT | Onvoldoende kennis om ICT te waarborgen en beveiligen | 3,4% | +4 |
7 | Kunstwerken | Calamiteit civiele kunstwerken | 3,3% | N |
8 | Inkoop | Volgen verkeerde procedure inkoop- en aanbesteding | 3,0% | N |
9 | Bedrijfsvoering | Langdurige ziekte boven de prognose resulterend in uitval van personeel | 2,3% | N |
10 | Bedrijfsvoering | Fiscale naheffingen | 2,3% | N |
+= gestegen, - = gedaald, N = nieuw in top 10, - = ongewijzigd |
Maatregelen grootste risico's
Hieronder worden de belangrijkste beheersmaatregelen voor de risico's uit de top 10 beschreven. Hiermee proberen we te voorkomen dat risico’s werkelijkheid worden of om de financiële gevolgen te beperken.
Vastgoed
Een aantal gemeentelijke gebouwen is onderzocht op bestendige bruikbaarheid. In 2021 en 2022 zijn een aantal noodzakelijke investeringen in het stadhuis aangebracht om het gebouw te revitaliseren en duurzaam te kunnen gebruiken. We hebben hierbij oog voor de nabije toekomst van het stadhuis qua bezettingsgraad, technische noodzaak om installaties aan te pakken en vereiste verduurzaming. We maken dat concreet inzichtelijk en voeren daarover het overleg met de gemeenteraad en organisatie.
Op dit moment maakt Stroomopwaarts (SOW) om niet gebruik van de kantoorruimtes van de stadhuizen MVS. De huisvesting van het WL-bedrijf is in eigendom van de gemeente Maassluis. Er zijn plannen in ontwikkeling om de huisvesting van de WL-bedrijven over te dragen aan SOW en voor SOW een eigen centrale kantooromgeving vormt te geven.
Kosten jeugdhulp
Voor een toelichting verwijzen wij naar de teksten bij mutaties (boven de top 10).
Maatschappelijke opgaven
Veel van de belangrijkste risico's zijn ook opgenomen in de lijst van maatschappelijke opgaven uit de kadernota 2024. Deze zijn nog niet financieel vertaal in de begroting. Met spoor 2 wordt een belangrijke aanzet gedaan om een betere balans te zoeken tussen inhoud-middelen-capaciteit. In het bestuurlijke traject na het rapport van BMC zullen de maatschappelijke opgaven uiteindelijk een status moeten krijgen (schrappen, beperken of intensiveren).
Inhuur derden
Er wordt extra ingezet om de rapportages en de processen rondom personeel en inhuur op orde te krijgen. Bij de maatregelen moet worden gedacht aan het juist vastleggen van besluiten rondom formatiewijzigingen en inhuur van personeel, verbetering van administratieve processen, beter vastleggen van verplichtingen en de maandelijkse monitoring van de personeelslasten. Doel van deze procesverbeteringen is om het management in de organisatie ook meer in staat te stellen te sturen aan de hand van de rapportages.
ICT
Op basis van een onderzoek naar de toekomstbestendigheid van het ICT-team is eind 2022 besloten om - naast het implementeren van enkele nieuwe ICT-functies - de taken op het gebied van systeembeheer, werkplekbeheer en servicedesk uit te besteden. Aangezien in 2023 de Europese aanbesteding voor deze taken niet is gelukt en een nadere uitvraag aan drie marktpartijen eveneens zonder resultaat is gebleven, is in de tweede helft van 2023 onderzocht hoe de uitgangspunten uit het onderzoek kunnen worden gerealiseerd in een volledig eigen ICT-team in Maassluis. Deze invulling zal in 2024 verder worden geïmplementeerd. Over de invulling van de taken en verantwoordelijkheden op het gebied van ICT zal eind 2023 een besluit worden genomen.
Inkoop en aanbesteding
Het is belangrijk dat als een project/traject wordt gestart waarbij ook iets wordt ingekocht, dat ook meteen de juiste mensen worden betrokken. In de organisatie is hiervoor een inkoopadviesteam. Het inkoopadviesteam kan meedenken over de juiste koers op het punt van inkoop en antwoorden geven op vragen.