Verkeer, vervoer en waterstaat
Wegen
Maassluis heeft ongeveer 1,5 miljoen m2 aan wegen, met een vervangingswaarde van 135 miljoen. Wegen hebben niet alleen een functie voor mobiliteit, maar kennen ook een belangrijke sociale functie. Het is de plek waar "Ontmoeten, beleven, bewegen, trots en duurzaamheid" plaats vindt.
Beleidskader
In Maassluis maken we onderscheid tussen instandhoudingsbeheer en ontwikkelingsbeheer. Ontwikkelingsbeheer betreft het aanpassen van de wegen om beter in te springen op verkeersstromen. Voorbeelden zijn de Mobiliteitsvisie en projecten zoals de tweede aansluiting Wilgenrijk en de MFR (metropolitane fietsroute). Deze kennen allemaal separate besluitvorming door de raad.
Voor instandhoudingsbeheer kennen we het beheerplan Wegen dat in het 4e kwartaal aan het college aangeboden zal worden. De financiële kaders zijn al vastgesteld in de kadernota. In het beheerplan worden nieuwe afwegingskaders gepresenteerd om tot keuzes te komen waar wel en geen onderhoud uitgevoerd zal worden. Hiermee wordt de Visie openbare ruimte en de systematiek van rationeel wegbeheer gedeeltelijk losgelaten en wordt het beperkte budget zodanig ingezet zodat voor Maassluis en haar inwoners de meeste waarde gegenereerd wordt.
Kwaliteitsniveau
Zoals bij het beleidskader al aangegeven zullen met de huidige budgetbeperkingen niet alle wegen op het niveau gehouden kunnen worden zoals in de Visie openbare ruimte aangegeven. Afhankelijk van impact voor heel Maassluis zullen de beperkte middelen verdeeld worden op een zodanige wijze dat het meeste waarde voor Maassluizers gegenereerd wordt. Vaak zal dat ook een zoektocht betekenen naar cofinanciering. Niet alleen vanuit riolering en rainproof, maar ook vanuit het sociaal team of vanuit diverse soorten subsidies. Dit betekent meer aandacht voor veelgebruikte plekken, maar ook meer aandacht voor weggebruik dat we willen stimuleren, zoals wandelen, fietsen, ontmoeten, recreëren. Tegelijkertijd zal er minder aandacht zijn voor minder intensief gebruikte verharding en zullen we hier een lagere kwaliteit moeten accepteren.